22.12.24 08:30:08
|
Předkládáme vám některé tipy a zkušenosti nabyté při práci na galerii,
které Vám mohou pomoci při přemýšlení nad tím, jak fotografovat.
|
Barva | Barvy na fotce by měly být čistě přírodní,
saturování a přílišné kontrastování fotek není žádoucí |
Horizont | Povrch Země na fotografii musí odpovídat
skutečnosti. Pozor dávejte například při fotografování ze shora směrem dolů, kdy si horizont hůře uvědomujeme.
Je proto lepší nechat při focení kolem letadla prostor, který se během úprav v počítači odstraní. |
Kompozice |
- z fotografie musí být na první pohled patrné, co chtěl autor vyfotografovat (o rozmístění objektů
na fotografii uvažujte už před stisknutím spouště);
- pokud fotografujete samotné letadlo, musí do fotografie „zapadnout" - nenechávejte příliš prostoru
nad ani pod letadlem (pokud ovšem nepočítáte s oříznutím v počítači);
- letadlo by mělo na obrázku být pokud možno celé (včetně ocasních ploch), na druhou stranu by mělo nakonec
vyplňovat většinu místa na fotografii;
- u pohybujících se letadel je pochopitelné vytvoření kompozice až oříznutím v počítači. Je proto lepší
nechat okraje fotografie volné a fotit na co nejvyšší rozlišení fotoaparátu;
- nefoťte letadla zezadu a ze zadních bočních úhlů, pokud tedy není námětem fotografie např. západ Slunce
s letadlem nebo jednoduše není jiná možnost;
- vyhněte se fotografování předmětů bránících pohledu na letadlo (řeč je zejména o plotu a nástupních mostech);
- nepoužívejte digitální zoom - byl vytvořen jen jako lákadlo pro spotřebitele, na výrobu fotografií neslouží;
- body zde zmíněné neplatí, pokud se jedná o cíleně realizovanou kreativitu autora.
|
Komprese | - |
Korekce | Pokud fotografie jakkoli retušujete, zveřejnění
v galerii to nebrání, pokud je práce provedena čistě (na první pohled bez známek úprav) a neměníte realitu za fikci. |
Světelnost | - |
Šum, zrnitost | Jde o projev vysoké citlivosti filmu
na povrchu fotografie. Zrnitost se může projevit až sekundárně - po použití programu na zvýšení ostrosti (Sharp),
kdy se jednotlivé body na fotografii zostřením stanou viditelnými. |
Ostrost | Je třeba rozlišovat rozmazání a neostrost.
Rozmazání je způsobeno neúplným zaostřením nebo delší expozicí, než jste schopni udržet. O neostrosti hovoříme tehdy,
pokud čip digitálního fotoaparátu není schopen zvýraznit kontury předmětů. První problém je post-procesem neřešitelný,
druhý je naopak řešitelný snadno. Stačí použít filtr maskování neostrosti (Unsharp Mask), který dokáže zvýraznit
táhlé hrany předmětů, aniž by fotografii výrazněji poškodil nebo zvýraznil jednotlivé body. Proces je ale nutné
dělat ručně a nesmí dojít k přeostření - tj. vytvoření efektu hallu u hran a nápisů. |
Okraje | Před odesíláním vždy zkontrolujte, zda
na okrajích fotografie nejsou patrné nežádoucí prvky jako například okraj předsádky, podklad scanneru atd.
Okraje lze vyčistit pomocí oříznutí (funkce Crop). Dejte však pozor na zachování původního poměru stran. |
Přepálení | Ztráta informací o detailech předmětu
na fotografii vlivem odrazu ostrého světla pronikajícího do objektivu fotoaparátu. |
Podpisy, data | Nepřijímáme fotografie s podpisy,
automatickými daty v rohu fotografie, odlesky. Naopak nám nevadí drobnější kazy způsobené
stářím digitalizované fotografie. |
Vzdálenost | Nepřeceňujte možnosti fotoaparátu
ve snímání na dálku. Uvědomte si, že lidská ruka není stativ a automatické funkce fotoaparátu nejsou vševědoucí.
Vzdálenost mezi vámi a letadlem často protíná několik zón s různou strukturou vzduchu, který způsobuje
rozostření objektu za ním. Pokud tedy vlastníte fotoaparát s dlouhým teleobjektivem, neznamená to, že byste měli
automaticky fotit na co nejdelší vzdálenost. Takové fotografie jsou často nekvalitní. |
|
|
Inspiraci pro fotografování letadel můžete nalézt u těchto autorů
|
|
Tyto informace jsou součástí souboru PDF, který si můžete stáhnout zde.
|
|